Monday, June 12, 2006

Entrevue avec Biz (Loco Locass) troisième partie

So let’s get a little deeper into the political attitude of Quebec and les Québécois, shall we? A little over a year ago, university, college and CEGEP students voiced their displeasure with Jean Charest’s proposed budget cuts to education by going on strike. And believe it or not, the government listened. In fact, not only did the government listen, but they also allocated more money to education than they had planned. WHAT?!? Having lived through Mike Harris’ so-called “Common Sense Revolution” wherein education was cut by hundreds of millions of dollars and tuition became less regulated, I’m shocked at the outcome in Quebec. Had we pulled the same sort of stunt in Ontario, I have absolutely no doubt that we would have gotten absolutely no results. The universities would have been happy to keep cashing our tuition cheques, raising the rates and delaying our graduations. Not so here.

I asked Biz for a bit of an overview of the situation and made the comparison to the Mike Harris regime (one will notice that Loco Locass made the same sort of comparison in their song, Libérez‑nous des Libéraux). He told me that the cause became more than just students versus the government. People who were no longer students sided with them. There’s a belief that education is important and that the students were already poor enough—I wish we had experienced the same sort of support in Ontario before the gradual rate hike started taking effect. For some reason, they watch the government with a more critical eye here and they believe, much like they do in France, that the government will listen if the people make their views known. He remembered Harris’ cuts and wondered why we, in Ontario, seemed to just grin and bear it. It comes down to that basic belief that people can make a difference. We don’t seem to think that way in Ontario, at least not when it comes to dealing with the government.

“Mais nous, justement depuis que le gouvernement Charest est là, les gens ont compris que s’ils descendaient dans la rue, parce que le gouvernement est tellement pas bon en fait, il fait tellement plein de niaiseries qu’il faut qu’il soit surveiller de très près par la population.

Quand ils ont voulu faire une centrale au gaz au suroît, les gens sont descendus dans la rue, le gouvernement a arrêté. Quand ils ont voulu subventionner des écoles privées à 100 %, les gens sont descendus, le gouvernement a reculé.

Ç’était la même chose pour les étudiants. C’était une grève qui n’était pas juste pour les étudiants, c’était partout au Québec. Moi, j’avais mon carré rouge, beaucoup de citoyens qui n’étaient plus des étudiants étaient solidaires avec les étudiants parce qu’ils trouvaient que le gouvernement était injuste, incompétent, puis des voleurs qui n’avaient pas… Ils volaient de l’argent aux étudiants aussi pauvres alors qu’ils disaient que l’éducation allait être leur priorité. Donc, tout le monde était d’accord avec les étudiants puis, justement, ç’a marché partout. Ils sont allés récupérer une partie, cent millions, qu’on leur avait prise. Donc, à ce compte‑là… c’est là que tu vois qu’il y a deux cultures au Canada. Les Québécois ont une culture qui est près de celle de la France au niveau de la manifestation, de l’opinion publique. Nous, on pense que si on descend dans les rues, ça peut changer des choses. Alors qu’au Canada, je ne le sais pas mais tu me disais que les gens… ça m’a toujours étonné ça parce que… Quand Harris a fait sa révolution du bon sens, je le savais, moi, je suivais ça de très loin mais quand même, puis je me disais y a personne dans les rues, donc les gens doivent être contents, ça doit faire leur affaire, ils doivent être satisfaits, ils doivent dire merci au gouvernement, on est content comment ça s’est fait. Donc, j’ai eu une perception un peu bizarre des Ontariens en disant, bon, ce qu’ils veulent, tant mieux pour eux, c’est ça qu’ils vont avoir.”

Mind you, the people won’t react to every cause under the sun. It needs to be something they believe in and support. The fact that the students took the initiative themselves demonstrated to the Quebecois that this was an important issue. The students are the future of the province and deserve the same sort of opportunities (if not better) than those that came before them. It was only by rallying the people to their cause that they succeeded. Biz believes very strongly in the power of the people and their right to express their views through protests, and they try to use their songs to encourage people to express their views. In fact, one of their songs (guess which one) became a symbol of the protests.

“Mais en fait ça dépend aussi de la manifestation; si elle concerne juste les professeurs, ça sera pas suffisant mais si les professeurs réussissent à rallier avec eux l’ensemble de la société en disant ça concerne pas juste nous mais toute la société, l’éducation parce que c’est nos enfants qu’on va former. Ils vont avoir des bons emplois, ils vont générer de l’argent pour payer nos frais de santé quand on va être plus vieux, tu sais. Les étudiants, c’est ce qu’ils ont réussi à faire, se mobiliser eux‑mêmes à l’échelle de tout le Québec puis, en plus, d’inclure le reste de la société, les syndiqués, même le restant de la société dans leur combat. À ce moment‑là, tu peux gagner. Tu rallies l’ensemble de la population. Aucun gouvernement… même en France, ils vont reculer, là, sur le contrat de première embauche, là. Il n‘est pas question qu’ils reculent. Mais quand un gouvernement fait face à une opposition d’une telle ampleur, il n’a pas le choix de reculer parce qu’il dit « ça va contre le peuple », en fait, ça marche pas, je peux pas faire ça.

Moi, je crois beaucoup à la mobilisation de la société civile. On l’encourage beaucoup nous, dans nos chansons, dans nos spectacles puis dans notre esprit. On voit souvent… Avec les étudiants, on faisait des… on allait dans les spectacles de musique, notre chanson allait jouer partout dans toutes les manifestations étudiantes, c’était la chanson de la manifestation pour dire non à ce gouvernement‑là.”

When I continue with the final part of the interview, we get back to discussing more of la culture québécoise. Stay tuned…Continue to part 4

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5 Comments:

At 3:05 PM, Anonymous Anonymous said...

"There’s a belief that education is important and that the students were already poor enough—I wish we had experienced the same sort of support in Ontario before the gradual rate hike started taking effect."

It's a real shame that your post-secondary career was cut so short due to rising tuition fees. How long were you an undergrad?

 
At 5:44 PM, Blogger Al B Here said...

Hmmm... I suppose that all depends on how you classify the years as a part-time student. I think the official count is 5 years as a full-time student and parts of another 3 years. So let's just say I extended my stay in undergrad, shall we?

 
At 8:52 AM, Anonymous Anonymous said...

So I guess the point you were trying to make is that you were disappointed that the provincial government didn't offer a volume discount? A university education in Ontario is a bargain.

 
At 3:26 PM, Blogger Al B Here said...

I suppose that depends on how you look at it. The quality of education has, most certainly, gone down since the early 90s and yet the price continues to rise.

I don't know just how much of a discount they claim to have given us, but I think that it's getting ridiculous that the "default" level for a decent job nowadays is a professional degree or a Masters. But that's another matter entirely.

My point in phrasing things the way I did was to illustrate the difference in attitudes between Quebec and Ontario. Whether I was successful or not will depend on the reader...

 
At 9:10 AM, Anonymous Anonymous said...

You want to increase access to a university education by having lower tuition fees, yet you point out, quite accurately, that an undergrad degree is virtually useless in the job market because too many people one. Can't you see the problem there?

 

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